Obowiązek szkolny Glam Girl

Wiosna przyszła (przynajmniej wg kalendarza…) i z każdej strony jestem bombardowana pytaniem: „Czy Glam Girl – nasza sześciolatka od września idzie do zerówki czy pierwszej klasy?”. Odpowiedź szybka i prosta: „do zerówki”. DLACZEGO?

A dlaczego miałaby iść do pierwszej klasy skro nie musi? Po co? Gdzie ma się spieszyć? Pomijam kwestie, że „zdała” test gotowości szkolnej (czy jak on się tam zwie).

W mojej ocenie dzieciństwo jest bardzo okradane ostatnimi czasy z zabawy, z beztroski, z marzeń…

Może się wydawać, że jeśli dziecko w wieku czterech lat potrafi czytać i pisać (a coraz więcej takich dzieci spotykam), zna się na komputerze/tablecie, umie liczyć i mnożyć, to jest gotowe iść do szkoły w wieku pięciu lat. Może się też zdawać, że jeśli dziecko zna wyżej wymienione, to nie tylko może ale powinno, a nawet musi iść do szkoły, by nie zmarnowało potencjału, nudząc się w przedszkolu.

Ja stawiam sobie jedno pytanie: gdzie mamy się tak spieszyć? Do dorosłości!? Do dorosłości, w której tkwimy wiecznie zmęczeni, zatroskani, żyjący od pierwszego do pierwszego, w stresie, bez snu… Do dorosłości, w której rzewnie wspominamy dzieciństwo i lata młodzieńcze… Do dorosłości, w której tęsknimy za czasami, gdzie nie my odpowiadaliśmy za kogoś, tylko ktoś czuwał nad nami…

Nigdy nie byłam orłem z matematyki, ale w mig mogę obliczyć ile lat składa się na beztroskie dzieciństwo, a ile na resztę… Proporcje nie są budujące. Spędzamy większość życia na pracy. A zaledwie kilkanaście lat na zabawie i nauce, a czystej zabawy mamy maksymalnie 6 lat. Sześć lat na sto? I z tych sześciu lat, mam zabrać Glam Girl jeszcze rok?! Why?! What for?! Czy na serio dorosłe życie jest takie fascynujące i szczęśliwe, że mamy się tam tak spieszyć?

Z przekąsem narzekam na dorosłość – wiadomo, że bywa różnie, ale taka zła nie jest 🙂 Jednak czy na serio mamy się tak do niej spieszyć i poganiać nasze dzieci? Czy ona nam ucieknie? Patrząc holistycznie na życie rok w lewo, rok w prawo nie mają żadnego znaczenia.  Ale czy przedszkolakowi zabranie roku zabawy nie zrobi różnicy? Czy jego emocje na tym nie ucierpią? Czy jego kręgosłup od siedzenia w ławce rok wcześniej będzie zdrowy? Czy stresy i napięcia, na które jeszcze nie całkiem jest gotowy, nie przeszkodzą mu w nauce?

Ale moje dziecko potrafi już czytać/pisać/liczyć/stać na rzęsach i psycholog określił emocje jako wystarczająco rozwinięte, by iść do szkoły rok wcześniej.” Brawo Ty i Twoje dziecko! Na pewno da sobie radę w szkole. Ja nie oceniam decyzji innych, to są indywidualne sprawy każdej rodziny. Ja odpowiadam za nas. W prawdzie nie wierzę, że nawet najzdolniejszy sześciolatek nie chce się jeszcze bawić…  A stymulować i rozwijać wiedzę można na mnóstwo sposobów poza szkołą. Otacza nas szeroka oferta zajęć dodatkowych, mądrych książek, gier, filmów, wycieczek. Znakomicie można wypełnić przestrzeń edukacyjną łącząc ją z zabawą, bez obciążenia pracami domowymi, tornistrem i ocenami… Wydaje mi się, że mądre i zdolne dziecko będzie mądre i zdolne w wieku sześciu lat zarówno w zerówce, jak i w pierwszej klasie. Ale czy zarówno w zerówce i w pierwszej klasie będzie tak samo szczęśliwe, wybawione i emocjonalnie gotowe? Glam Girl nie… Ona się uwielbia bawić.

Pamiętajmy też, że zabawa jest świetnym nauczycielem życia.

Nasze czasy słyną z pędu i pogoni… Chcemy wszystko szybko, najlepiej na wczoraj… Byle nie zostać w tyle. Udziela się to każdemu – w pracy, w domu, w życiu towarzyskim… Zapominamy jak beztroskie i wolne było nasze dzieciństwo (przynajmniej moje). Bieganie na boso, wylewanie z balkonu na głowy przechodniów wiader wody, tańczenie na ulicy, budowanie szałasów w lesie i uciekanie przed dzikami… Dziś nie dość, że brak nam pól i lasów, to nade wszystko brak tamtejszej swobody i wolności… Zamiast tego są zamknięte osiedla, brak trzepaków i chodników, po których można pisać kredą…

Gwoli ścisłości – ja nie jestem zwolennikiem posyłaniem dzieci wcześniej do szkoły, ale jestem za wychodzeniem naprzeciw ich potrzebom intelektualnym. Zdaje sobie bowiem sprawę, że dzisiejsze dzieci rozwijają się szybciej. Tylko zamiast sadzania w szkolnej  ławce, widzę wybór mądrych i ambitnych przedszkoli, wspólne-domowe uczenie się (czy to z elementarzem, jak dziecko ma ochotę czy to przez zabawy i gry), uczęszczanie na zajęcia dodatkowe, podróżowanie, chodzenie do kina, teatru, zoo… Krótko mówiąc dziecko rządne wiedzy, tą wiedzę może posiąść wszędzie w efekcie naszych wspólnych wysiłków. Glam Girl tak właśnie funkcjonuje i u nas się to sprawdza. A radość z jej postępów jest tym większa, że z naszym udziałem.

Na koniec polecam film „Mały Książę” – adaptacja znanego utworu literackiego o tym samym tytule. Uderza w  nutę, co moje powyższe dywagacje.

Stylizacja swobodna jak swobodna dusza Glam Girl…

Kamizelka dwustronna: United Colors of Benetton, spodnie jeansowe: H&M, czapka dwustronna: Coccodrillo, T-shirt: Young Dimension, pasek: Okaidi, bluza szara z kapturem: Endo

3 thoughts on “Obowiązek szkolny Glam Girl

  1. mamy córki w tym samym wieku. moja „co gorsza” jest ze stycznia…i to z początku stycznia, także słyszę to, jak puscisz ją w wieku 7,8 lat do szkoły? dopiero? odpowiadam tak, dopiero. bo nie ma dla mnie znaczenia, ze juz pisze, juz czyta (w myslach), nawet nie sylabizuje, jest madra i bystra…tylko tak, jak Twoja córka chce się bawić. posiedzi 20-30 minut, rysujac, ale za chwile chce biegac, wyglupiac sie z mlodsza siostra. mnie jeszcze przekonało „swiadectwo” znajomych nauczycieli, którzy mówią, jak naprawdę jest dzisiaj w 1 klasie. to jest 1 klasa…a nie jakis okres ochronny…to juz szkola. i tak, wiem, że córka by sobie poradziła już teraz, ale jestem tego samego zdania – ja, mąż poszliśmy do szkoły w wieku 7 lat i uwazam, że nie ma się do czego spieszyć.

    Polubienie

    1. U nas to samo!! Lutowa sześciolatka idzie teraz do zerówki.
      Jakby szyderstwo mogła zabijać, to już parę razy padłabym trupem pod wzrokiem ambitnych rodziców sześciolatków-pierwszoklasistów

      Polubienie

Skomentuj

